Thema bijeenkomsten

Ouderavond Veilig internet


Op 8 november 2016 van 19:00 tot ca. 21:30 uur was er een Thema bijeenkomst van de ouderraad over Veilig internet. Deze avond werd verzorgd door Jan Willem Roseboom van Bureau jeugd en media. Jan Willem opende de avond met een belangrijke vraag. Wat doen jou kinderen op internet? De belangrijkste antwoorden uit de zaal waren; Minecraft, Facetimen, Music Ally, Snapchat. Weten we eigenlijk wel als ouders wat dit allemaal is online? Belangrijke tip, wanneer je kind iets doet online en je weet inhoudelijk niet wat het is, Google het gewoon om te zien waar je kind mee bezig is.

Nog een belangrijke vraag, zijn er thuis regels over het gebruik van internet? Bijvoorbeeld een maximale tijd of geen mobieltjes aan tafel of in de keuken? Geef je de grenzen aan? Het moeilijkste is dat de huidige generatie ouders zelf niet is opgegroeid met digitale media, terwijl tegenwoordig alles draait om digitalisering.

Jan Willem vroeg aan het publiek op welke belangrijke vragen zij deze avond antwoord zouden willen hebben met betrekking tot digitale media. Hier kwamen de volgende vragen naar voren;
- Hoe kun je gebruik van digitale media afgrenzen.
- Moet je als ouder je kind controleren of juist vertrouwen geven.
- Hoe kun je omgaan met digitaal pesten.
- Hoeveel uren beeldscherm is nog gezond voor een kind.
- Presteren kinderen minder na veel gebruik van internet.
- Hoe help je kinderen zelf verantwoordelijk te maken.

Het gaat bij het gebruik van internet om meer dan alleen regels stellen. Het gaat om media wijsheid. Alles wat je nodig hebt om kritische en bewust om te gaan met media en media ontwikkelingen in de maatschappij. Het is belangrijk dat je de informatie in de digitale media op waarde kunt schatten. Hoe kan media de werkelijkheid kleuren. Welke technische kennis is er nodig en hoe kun je je eigen media gebruik reflecteren. Vergeet ook de inhoud niet, de wereld is digitaal.

Onderschat niet dat je kind al heel veel weet over media wijsheid. Ouders hebben de meeste invloed op het media gedrag van de kinderen. Wanneer je regels maakt moet je als ouders ook consequent zijn. En ook al weet je inhoudelijk niet waar het om gaat, je kunt wel geïnteresseerd zijn in wat je kinderen doen. Heb niet direct een oordeel klaar over wat ze doen.

Waarom is digitale media zo belangrijk voor onze kinderen? Ze zijn verbonden met elkaar via sociale media, ze experimenteren met hun identiteit, pubers zijn in sociale ontwikkeling en zijn dol op nieuwe dingen. Ouders reageren verschillend op het gebruik van internet, deze kun je indelen in 4 groepen; de politie, de wizz kids, de onderzoekers en de fan's.

Maar wat doe je als je het als ouders niet zo goed weet. Hoe om te gaan met vragen uit het digitale leven van je kind. Ze willen bijvoorbeeld zelf gaan bloggen of vloggen. Heel vaak doen ouders niets of verwijzen door naar de andere ouder. Soms geven ouders aan de ze er over na willen denken in de hoop dat het vanzelf over gaat. 

Je kunt altijd aangeven bij je kind dat je het niet weet en ga samen met je kind praten over wat ze graag willen op internet en samen onderzoeken wat er mogelijk is. Kijk bijvoorbeeld op de site www.mediaopvoeding.nl, deze site geeft veel antwoorden op je vragen.

Afspraken maken over het gebruik van digitale media is lastig. Je kunt met kinderen heel moeilijk afspreken wanneer een kind online mag. Het is beter om af te spreken wanneer je kind niet online mag. Bijvoorbeeld tijdens het eten of een half uur voor het slapen. Je kunt dit met elkaar afspreken. Laat de kinderen ook zelf met een oplossing komen voor het inperken van gebruik van internet en digitale media, zodat ze er zelf over nadenken.

Multitasken bijvoorbeeld is niet zo goed en efficient als kinderen vaak denken. Het kost meer energie en tijd, het goed uitvoeren van meerdere taken tegelijk is niet goed mogelijk en de kans op fouten is groter. Over het algemeen zien we dat kinderen zich moeilijk voor langere tijd kunnen concentreren, maar wel in staat zijn om een enorme hoeveelheid informatie op te nemen. Teveel prikkels kunnen invloed hebben op het concentratie vermogen. Om internet gebruik in goede banen te leiden is het belangrijk om in gesprek te gaan met je kind. Wat is je plan op internet? Laat ze erover nadenken en zorg ervoor dat ze hun eigen beslissingen nemen. 

Kinderen moeten leren om zich te focussen en de concentratie vast te houden, dit kunnen ze niet vanzelf. Vragen we bijvoorbeeld ook aan een kind wat 3 tot 4 uur aan het lezen is of ze niet even iets anders moeten gaan doen. Dat vinden we minder gevaarlijk, maar komt op hetzelfde neer. Je moet je kind leren om prioriteiten te stellen. Niet altijd de politie agent willen zijn.

Maar hoe kun je internet afgrenzen? Ouderlijk toezicht instellen? Filter instellen? Hoe ouder ze worden hoe minder invloed je hebt. Je kunt beter samen afspraken maken en ze het zelf laten doen. Kijk samen met ze wat ze doen en praat hierover.

Wat doe je met problemen in bijvoorbeeld Whattsapp groepen. Ook dit is een oefening in sociaal gedrag. Doordat je elkaar niet ziet in een groep durf je ook meer. Vaak is het zo dat ze elkaar ook off-line kennen. Wat kun je het beste doen bij pesten in whattsapp groepen. 

- Kijk hoe je kind reageert op opmerkingen in de groep, interpretatie.
- Bespreek met je kind wat je er aan kan doen.
- Hoe reageert bijvoorbeeld de klas op de situatie.
- Je ziet dat kinderen er zelf al snel afspraken over maken.
- Docenten voelen ook aan dat er dingen spelen in de klas.
- In mentor lessen kunnen problemen in de groep besproken worden.
- School kan hierin een belangrijke rol spelen, maak het bespreekbaar.

Denk naar aanleiding van deze avond na over wat je zelf kunt doen samen met je kind op media gebruik in goede banen te leiden en kinderen media wijs te maken.




ouderraad@bonhoeffer.nl

Met vriendelijke groet, Oud

Geen opmerkingen:

Een reactie posten